torsdag 29 december 2011

Planering av berättelsen

Jag kan i princip inte skriva längre berättelser utan någon form av synopsis/outline, och inte heller utan någon typ av bakgrund, karaktärsbeskrivningar osv. Jag går vilse bland mina egna tankar. Jag glömmer bort hur jag tänkte från början, tappar trådar, måste ägna en massa tid åt att leta och dubbelkolla.

Dessutom, när man skriver berättelser - det gäller även noveller, men kanske romaner i ännu högre grad - så dyker det förr eller senare upp Svårlösta Problem som måste lösas. En del författare löser förmodligen de problemen genom att gå och tänka på dem. Det kan jag också göra ibland. Men jag tänker bäst med pennan, genom att sitta och skriva mig fram till olika lösningar. Allt sådant hamnar i bakgrundsdokumenten.

Tröst för ett knytt skriver om att planera sin berättelse här.


Inga kommentarer: