torsdag 5 januari 2012

Tidsbrist, del 857

Jag hade tänkt skriva ett gnällinlägg om hur ont om jag tid jag har och räkna upp alla småskitgrejer jag fått lägga tid på sen barnen somnat, men nu när jag sitter här och funderar på saken så inser jag att det faktiskt snarare är så att jag hunnit med en himla massa saker på de två timmar som gått sedan dess. Jag har plockat undan Stellas leksaker som låg strödda över halva bottenvåningen, jag har lagt in en tvätt i torktumlaren, jag har röjt undan på arbetsbänken i källaren för att vid senare tillfälle kunna fortsätta att måla två hyllor som ska upp i köket. Jag har gjort lite qigong, ägnat en stund åt genomläsningen av "Skymningstid", druckit te och dessutom slökollat på tv under tiden.

Tiden finns. Jag antar att allt handlar om hur man fördelar den.

Vissa saker måste ju göras (som att ta hand om tvätten). Hemligheten är väl att inte fastna i tv-tittande resten av tiden. Jag är faktiskt rätt nöjd med min kväll. Jag hade tänkt spela lite "Skyrim" en stund innan läggdags, men nu känns det som om den stunden blir lite väl kort för att det ska vara någon mening. Det skulle väl vara smolket i glädjebägaren, då.

2 kommentarer:

Gunilla sa...

Bra tänkt :-)

Förstår dej PRECIS, tidsbrist är vår ständiga klagan här (och glömmer det man faktiskt HAR hunnit för att man hann inte allt man "tänkt" men att man sedan har gjort 20 vettiga saker i förbifarten räknas inte...)och ibland längtar man efter att man får "tillbaka" lite mer egentid och samla kraft.

Antar dock att det är först DÅ man inser att man saknar den tid som NU är, för man glömmer ju så fort...

Lisa sa...

Håller med om att dels glömmer man det man har gjort, och dels lägger man lätt tid på onödiga saker som att titta på TV eller slösurfa på internet. Folk frågar hur jag hinner sy när jag har heltidsjobb och ett litet barn, men är man motiverad prioriterar man ju det och hittar tid lite här och där!

Eller som när jobbarkompisarna klagar på att de inte hinner träna, laga riktig mat etc, och i nästa andetag berättar om alla tv-program de har sett...