tisdag 21 februari 2012

Bortom dimman, del 2

Bara för skojs skull. Bara för att det är prestigelöst. Bara för att jag kanske ska skriva klart den, någon gång.


* * *


2.

Två dagar senare kom Grönfjäll tillbaka, eskorterad av polis. Det visade sig att två tjuvar på flykt hade kommit förbi och hittat henne, tagit loss henne och använt henne som riddjur för att ta sig till norröver, där tjuvarna hade genskjutits och gripits.
Detta stärkte Iliams tro på vår otur, och övertygade mig också. Vad var liksom oddsen för att två tjuvar skulle råka komma förbi den enda gången någonsin Grönfjäll stod bunden just där?

Vad som var roligt med att bo hos farmor var att hon hade så mycket att berätta. Hon berättade om hur hon och farfar hade träffats, hur det var att växa upp när hon var barn, och så visste hon saker om vår familj jag och Iliam inte hade haft en aning om. Det visade sig att vi var av fin familj, vår farfars far hade varit kusin på mödernet med självaste kungen.
”Men det var innan han blev tvungen att gömma kristallen”, sade hon en kväll några dagar efter Iliams drakduell.
”Vilken kristall?” undrade vi förstås och blängde på pappa för att han inte hade berättat detta för oss. Han ryckte bara urskuldande på axlarna och sade att det enda han visste om det där var att gammelfarfars gren av familjen kommit i onåd under kriget mot vättarna och sedan dess varit dömda att leva i anonymitet och fattigdom.
Farmor satt där vid brasan, en gammal kvinna med snövitt hår och samma lysande isblå ögon som min pappa hade ärvt, och som folk säger att jag också har. Hennes vingar var skira och spröda av ålder, hennes magra fingrar arbetade med en av sina evinnerliga stickningar medan hon berättade. Stugan doftade eld och mat, och utanför hade höstmörkret fallit. Pappa försökte laga ett par skor, Iliam och jag satt på golvet framför brasan och lyssnade, som om vi vore småpojkar på nytt.
”Kristallen var magi och styrka”, sade farmor. ”Alla fina adelsfamiljer har en. Varje generation samlar sin kunskap och sin magi i kristallen, så man kan ta magi av den istället för från jorden när man behöver, och ge tillbaka sin kraft när man är färdig. Kristallerna kan förbrukas och laddas om och om igen, och för varje gång de förbrukas och laddas blir de lite starkare. Det är därför de adliga har så stark magi, de använder sina kristaller. Och er farfars fars släktkristall var en av de äldsta, och därmed en av de mäktigaste kristallerna av de alla. Och det var därför den var så eftertraktad att Finnli – ja, han hette som du”, sade hon till mig, ”Finnli blev tvungen att gömma den på en plats så främmande att ingen kunde ta sig dit om han inte var kristallens rättmätige ägare.”
”Men om den var så mäktig, borde inte vår gammelfarfar ha kunnat använda dess kraft att undanröja hotet?” frågade Iliam.
”Jo, men hotet kom från flera håll”, sade farmor. ”Detta var under Vättekriget, vi var i underläge och det var stora slitningar mellan olika fraktioner på vår sida. Flera adliga familjer gick ihop för att erövra Finnlis kristall, för när man slår samman flera kristallers kraft så är summan större än helheten. De var mäktigare än Finnli, och det visste han. Men Finnli hade hittat ett sätt att vandra mellan världarna. Han gick genom dimman och kom ut på andra sidan, och där gömde han kristallen på en plats som är så främmande att vi knappt kan föreställa oss den. Det är en värld där mytiska varelser lever, och fylld av magi som är helt annorlunda än vår.”
Jag såg framför mig främmande landskap, med underliga färger och former, och varelser… vad för varelser?
”Människor”, viskade farmor.
”Människor finns inte!” fnös Iliam.
”Det gör de visst.” Vår far lade sig plötsligt i. ”Genom historien har det hänt att människor förirrat sig hit och blivit kvar. Ibland har de gift sig med älvor och fått barn med dem.”
”Du ljuger”, sade Iliam.
”Nej, det är sant”, sade farmor. ”Det sägs att det var det som var anledningen till att Finnli, er farfars far, kunde ta sig till människovärlden, att det finns människoblod i er släkts ådror.”
Iliam kunde inte riktigt ta till sig den tanken, men jag fann den fantasieggande. Jag har ju sett bilder av människor, förstås, i barnböcker såväl som på bonader. De hade inga vingar, och de kunde ha alla möjliga hudfärger, och deras hår och ögon brukade målas med härligt jordiga färger. Jag gillade idén att vi hade en mystisk anfader, eller anmoder, som var en av dem.

”Har du tänkt på”, sade Iliam dagen därpå, ”att vår släkt har haft otur ända sedan farfar var ung. Och om inte jag har räknat fel, så var han lite äldre än oss när Vättekriget slutade och gammelfarfar gömde kristallen. Mindre än ett år senare hände den där olyckan. Tänk om oturen beror på att kristallen är borta?”
”Och vår gammelfarfar stupade i krigets sista strid”, fyllde jag i, upphetsad av tanken. ”Det måste ha varit precis när han hade gömt kristallen!”
”Om vi hade kristallen tror jag att vår otur skulle försvinna”, sade Iliam som uppenbarligen hade tänkt på det här. ”Vi skulle få tillbaka den magiska kraften som tillhör vår släkt. Vi skulle bli kungligheter!”
”Nja, inte riktigt”, sade jag. ”Adel, det är skillnad.”
”Lika fina som den där sprätten Eilyn gillar”, sade Iliam som uppenbarligen inte hade kommit över henne än. ”Finare.”
”Pappa skulle kanske kunna få behålla sitt jobb. Få bättre jobb än byggjobbare och drakskötare och budbärare och allt vad det har varit. Vi skulle kunna bli rika igen. Mamma kanske skulle återvända till honom också.”
Vi såg på varandra.
”Vi måste hitta kristallen”, sade vi båda i munnen på varandra.
”Men hur ska vi ta oss till människovärlden?” undrade jag.
”Oavsett hur, så är det du som ger dig av”, sade Iliam.
”Va? Nej, vi åker tillsammans!”
”Du måste åka”, envisades han. ”Har du inte märkt det? Pappa har ständigt otur. Jag också. Men du har klarat dig hittills. Skulle jag åka kan du ge dig på att jag skulle gå vilse i dimman, eller snubbla på en sten och bryta foten, eller bli nerstucken av en vild människa som tagit fel på person och trodde jag var hans ärkefiende… Nej, Finnli. Du åker.”
Han hade faktiskt rätt, insåg jag, och dessutom var tanken på att resa till människornas värld riktigt spännande. Problemet var förstås att ta sig dit.
”Vi måste hitta gränsen”, sade Iliam. ”Dimman. Den finns vid gränsen mellan vår värld och människornas.”
Iliam hade verkligen tänkt på det här. Han hade kommit ihåg vad som sades om människovärlden i sagoböckerna, men eftersom han ville ha mer fakta så hade han börjat leta bland farfars gamla böcker. Mycket riktigt hade han hittat en bok han nu visade för mig. Om människor och deras magi, hette den. Den såg ut att ha minst hundra år på nacken och hade ett högtravande språk och svartvita illustrationer av vinglösa människor i underliga kläder, män med höga hattar och hår i ansiktet, kvinnor med fluffiga frisyrer och vida klänningar. Författaren hävdade att han hade färdats genom dimman ett flertal gånger i forskningssyfte. Han var väl död vid det här laget, annars hade vi kanske kunnat hitta honom och fråga hur han gjorde, men vi gissade att hans bok hade hjälpt vår gammelfarfar Finnli att hitta vägen.
Tyvärr var alla anvisningar om hur man hittade gränsen till människoriket vaga – nästan misstänkt vaga, tyckte jag, som om författaren velat hålla sin hemlighet för sig själv. Mellan raderna kunde man dessutom gissa sig till att han hade haft tillgång till en av de adliga kristallerna på sina resor, och det hade ju inte vi.
”Men det måste gå att ta sig genom dimman även utan kristall”, påpekade Iliam. ”Gammelfarfar gjorde ju det när han skulle hem.”
”Det har du rätt i”, medgav jag. ”Kristallen kanske bara är nödvändig när man inte har människoblod i ådrorna?”
”Ja, eller så gör de det bara lättare.”

Lösningen kom när jag några dagar senare hjälpte min far på jobbet. Han arbetade för tillfället som budbärare, flög eller gick med leveranser och brev mellan köpmännen i stan. Det var mycket att göra, höstfesten närmade sig och jag fick hjälpa honom en del för att han skulle kunna ta fler uppdrag och dryga ut kassan ytterligare en smula. En dag fick jag i uppdrag att hämta en låda vin hos en av stans vinhandlare.
”Var nu riktigt försiktig, det är väldigt fint vin det där”, förmanade mig vinhandlaren när jag lyfte upp lådan i famnen. ”Spring inte, flyg inte, gå hellre, bara inte flaskorna går sönder!”
”Är de så dyra?” undrade jag.
”Ja, och eftertraktade”, förklarade vinhandlaren och berättade att vinet kom från en gård långt borta i öster och var känt för sin speciella bouquet. ”Det sägs att den beror på att jordarna där bevattnas med vatten från en flod som har sina källor i en värld bortom vår.”
”Människornas värld?” undrade jag nyfiket.
”Nej”, svarade han, ”men det sägs att den rinner genom den världen också. Källan ligger i gudarnas värld, sedan passerar den jättarnas värld, människornas värld, älvornas värld och sist underjorden. Det är ju bara sagor, förstås, men vinet är dyrt och herr Endall kommer inte att bli glad om något av det förstörs.”
Jag frågade inte mer, utan skötte min leverans medan det pirrade i mig av upphetsning. Kunde det vara vägen till människornas värld jag kommit på spåren?

Inga kommentarer: