onsdag 9 november 2011

Bokshopping

Beställde två böcker igår. Dels har Adlibris ett erbjudande på Erik Granströms "Slaktare små", och dels fick jag äntligen ändan ur vagnen och beställde "Eldfloder" av Elin Holmerin.

Erik Granström är hjärnan bakom "Svavelvinter", som kom för några år sedan och är en väldigt, eh, speciell fantasyroman. Det är en av ganska få svenska fantasyromaner som är riktade till vuxna - även om författaren tänkt sig en vuxenpublik så marknadsförs väldigt mycket mer eller mindre som ungdomslitteratur. "Svavelvinter" är språkligt akrobatisk och så fullsmäckad av hänvisningar till allt mellan himmel och jord att det nästan är löjligt. Lägg till en god portion humor och du får underhållning på hög nivå. Jag har väntat på "Slaktare små" länge nu, så förväntningarna är höga. Titeln lär visst syfta på en vaggvisa, bara en sån sak gör ju att min svarta humor studsar glatt.

Elin Holmerin har suttit som redaktör för Catahyas senaste antologier (är det två eller tre nu?) och jag har länge tänkt läsa hennes debutbok "Eldfloder". När jag lyckades gå och vinna uppföljaren "De två odjuren" för ett tag sedan, och dessutom fick veta att Elin inte har särskilt många ex kvar av "Eldfloder" slog jag till.

Nu ska jag bara läsa ut "A Dance with Dragons" först. Ja, jag håller fortfarande på med den. Jag tror jag började läsa den i augusti. Den är på över tusen sidor, rätt avancerad engelska och jag läser inte varje dag (tyvärr). Nu har jag nog bara en dryg fjärdedel kvar tror jag. Så innan jul ska jag väl ha börjat på någon av ovanstående böcker (eller någon av de andra jag har liggande där hemma, nya, fina, väntande...).

Inga kommentarer: