lördag 14 januari 2012

Recension: Dead Reckoning

Jag fastnade för Charlaine Harris för ett par somrar sedan, när jag mer eller sträckläste de första åtta böckerna om Sookie Stackhouse (numera mer kända som "True Blood"-böckerna), flera av dem på semester i USA, där det blev lätt att relatera till all name-dropping av restauranger, affärskedjor mm. Mixen av chick lit, humor, mysterier och övernaturlig skräck var mig oemotståndlig.

Förra boken om Sookie Stackhouse, "Dead in the Family" var dessvärre något av en besvikelse. Jag väntade hela boken på att berättelsen skulle komma igång, vilket den aldrig gjorde. En mellanbok. Hoppades jag. Så att det inte var så att serien var på nedgång. Det blir ju lätt så, böckerna om Sookie är många nu, och de första är såklart bäst.

Glädjande nog kom mina farhågor på skam. "Dead Reckoning" inleds lite försiktigt, men här vankas mysterier, nya övernaturliga väsen, avslöjanden och ett par rejäla fajter. Harris har som vanligt klämt in vansinnigt många trådar men knyter ihop dem alla, Sookies berättarröst är sedvanligt skönt pladdrig och klädfixerad. Karlarna är snygga. Kvinnorna stentuffa. "Dead Reckoning" är inte den bästa boken i serien, men bra nog för att jag ska känna att Sookie har mer att säga mig, och för att jag ska se fram emot nästa bok, "Deadlock", som kommer i maj.

1 kommentar:

Eva Holmquist sa...

Du har en award att hämta på min blogg... :-)
MvH Eva