torsdag 12 januari 2012

Tips för ökad produktivitet

Hos Malin Johansson hittade jag dessa 5 tips för ökad produktivitet, som jag tänkte kommentera lite.(De kommer ursprungligen från Robin Sharma, som jag aldrig hört talas om, men en snabb googling tyder på att han är någon sorts guru inom självhjälp och ledarskapsutveckling.)

1. Stäng av all teknologi i minst en timme varje dag och gör riktigt viktigt arbete.
Mycket god tanke! Nu sker ju det mesta av mitt riktigt viktiga arbete (skriva och söka jobb) via datorn, så just den är ju svår att stänga av. Men att hålla sig borta från slösurfande på internet! Jag har blivit bättre på det, jag surfar mest via telefonen medan jag gör andra saker som tillåter att uppmärksamheten är på annat håll (som att äta, amma eller gå runt med Stella på ryggen i väntan på att hon ska somna). TV:n är redan rejält bortprioriterad för min del, jag följer ytterst sällan mer än en serie om ens någon, slökollar lite på nåt ibland men i så fall nästan alltid samtidigt som jag gör något annat.
Sedan finns det viktiga - eller bara roliga - saker att göra som inte inkluderar teknologi. Som att gå ut i skogen. Eller pärla.
Leka med sina barn har jag hört att man kan göra också.

2. Sluta se på TV.
Se ovan.

3. Använd dina bästa timmar för att göra ditt bästa arbete.
Det här är ett råd jag gärna tar till mig men ibland har svårt att få att fungera. Min bästa tid är förmiddagarna. Då är jag pigg och fokuserad. Eftermiddagarna är värre. Tidig kväll kan funka, men efter nio-halv tio stänger hjärnan av sig och börjar gasta saker som "Se på teve med mig!" "Ge mig godis!" "Läs en bok!" eller (väldigt mycket nu) "Spela Skyrim!".
I praktiken är det tyvärr så att ungefär 50% förmiddagarna är barnen vakna och glada. Tre dagar i veckan är Dante på dagis då, så då är det guld ifall Stella bestämmer sig för att sova gott en timme eller två. Ibland funkar det att arbeta medan barnen leker (korta stunder). Just nu har jag och Stella precis ätit lunch, så jag passar på medan hon fortfarande kladdar med maten. Oops, nu verkar hon vara färdig, återkommer!

4. Ät mindre mat, för att få mer energi.
Alltså, jag fattar vad som menas. För mycket mat är inte bra, det kan väl alla enas om. Sharma menar väl på att det gör en slö och improduktiov. Samtidigt är jag skeptisk till att just den springande punkten om man har svårt att vara effektiv och produktiv är att man äter en kaka för mycket emellanåt. Att hoppa över ett mellanmål i syfte att få mer energi skulle i mitt fall vara direkt kontraproduktivt. Om jag äter för lite eller går hungrig får jag huvudvärk och blir fruktansvärt otrevlig att ha med att göra.

5. Svara inte i telefonen varje gång det ringer.
Jag tycker vi lägger till sms, mail och diverse andra plinganden från smartphonen på listan över saker man kan ignorera emellanåt. Ljudlöst är en bra grej. Och inget plingande eller pop-up-fönster i datorn när man får nya mail.
Det handlar förstås om att varje avbrott blir ett stopp och snor tid eftersom vi måste starta om varje gång. Visserligen bara små omstarter men i alla fall. Hellre motorväg än lokalgata med rödljus och rondeller var hundrade meter.
Av samma anledning är ett eget arbetsrum (med en dörr som går att stänga) en mycket bra sak för alla som försöker jobba hemma. Mitt arbetsrum är under utveckling, kan man säga. Mer om det nästa gång!

Sammanfattningsvis tycker jag detta nog är tips som funkar, men ärligt talat - förutom det där med maten, som jag är skeptisk till, har jag faktiskt underfund med dem på egen hand. Utan ledarskapskurser och självhjälpsböcker.

5 kommentarer:

Lisa sa...

Ja det mesta var ganska självklart, även om det säkert kan vara bra med en påminnelse. Det där med maten är jag också väldigt tveksam till. Hur lätt är det att koncentrera sig när man är hungrig?? Jag skulle hellre säga "ät bättre" än "ät mindre".

Vad är det för jobb du söker?

E sa...

Det där med teknologin och tv:n är ju solklart. Och att använda sin bästa tid till sitt bästa arbete också. Men maten?!?! Jag blir medvetslös om jag inte äter tillräckligt. Och kan inte äta för mycket - kroppen säger stopp när jag är mätt. Men det är väl kanske olika. Konstigt ändå att ge ett sådant råd som något universellt som jag antar att han tycker passar alla...
Att låta bli att svara alltid när det ringer, är också bra. tänkte på Bodil Jönssons "Tio tankar om tid", när du skrev om att avbrotten snor tid. Om du inte läst den så gör det. Kom precis på att jag måste läsa om den, Det var evigheter sen.

Lisa sa...

Jag har några skrivfrågor till dig om det är ok?

Hur bestämde du när/hur Skymningstid skulle sluta? Jag står i valet och kvalet om jag ska avsluta mitt nuvarande projekt och börja redigeringen. Det är svårt att veta om en bok är slut eller har mer att ge.

Skriver du allting i ett enda dokument eller har du uppdelat per kapitel eller på annat sätt? Jag upptäckte nu när jag ska skriva ut en bok på 59 kapitel att det är otympligt med 59 filer... :)

Andrea sa...

Lisa: Ja, "ät bättre" skulle vara ett mer relevant råd! För jag misstänker att det han är ute efter är just det där att man proppar i sig en massa tomma kalorier som gör en däst, och "ät bättre" tar ju hand om den biten.

Svar på dina frågor: Jag har nog hela tiden haft ganska klart för mig att när de stora händelserna i boken har rett upp sig på ett eller annat sätt, då är den slut. Ett litet dilemma just nu är ett en av huvudpersonerna försvinner ut ur historien några kapitel innan slutet, men det känns så givet att han gör det just där och då, och återknyta till honom under slutkapitlen skulle bara bli konstigt. Så, mitt väldigt luddiga svar får bli: Jag går på känsla. Dessutom har jag tänkt mig minst en uppföljare, troligen två, till "Skymningstid", eftersom jag har flera större och mindre trådar som leder vidare. Troligtvis kommer jag ha mer problem när jag ska avsluta sista boken i serien!

Jag skriver hela berättelsen i ett enda dokument. Jag använder mig att provisoriska kapitelrubriker (mer eller mindre lyckade, en del direkta spoilers, jag tar bort eller byter ut dem sedan) så att det blir lättare att navigera i dokumentet (jag brukar öppna den där sidospalten med alla rubriker när jag behöver leta mig runt, navigator heter den i Open Office, dokumentöversikt tror jag den kallas i Word).

Andrea sa...

Emma: Ja, "Tio tankar om tid"! Det var länge sen jag läste den, men det stämmer, det där med att avbrott snor tid läste jag nog där första gången. Det är en klok liten bok, jag ska nog läsa om den. När jag har tid... haha! ;-)