måndag 19 mars 2012

Lätt att vara efterklok

Apropå att tvingas tänka igenom skrivprocessen när man bloggar om den: Nästa gång jag skriver en bok ska jag arbeta igenom hela intrigen ordentligt innan jag hunnit skriva särskilt långt!

Just nu känns redigeringsarbetet av "Skymningstid" som en studie i hur man inte ska göra. Jag har redan fått skriva om ett par långa händelseförlopp för att logiken helt enkelt brast, personernas motiv höll inte, luckor fanns att täta. Nu håller jag på att slita med att få ordning på innehållet i ett dokument i berättelsen som är av yttersta betydelse för händelseutvecklingen, men som i sin nuvarande form snarare skulle innebära motsatsen mot vad jag vill uppnå. Vad ska dokumentet innehålla, egentligen? Vem har sammanställt det? Varför har det inte läckt ut tidigare, det är trots allt, i berättelsen, sisådär femton år sedan det skrevs? Hur har det hamnat i händerna på Person X? Och så vidare.

Summan av kardemumman är att jag för det första kommer att behöva skriva om ett antal kapitel, i varierande grad - allt ifrån att lägga in ett omnämnande i förbigående till att faktiskt skriva om ett par scener totalt - och för det andra antagligen kommer att behöva lägga till ett par korta scener som förklarar ett och annat kring hur det här dokumentet kom till, hur det försvann, hur det hittades och hur det hamnade hos Person X.

Tänk om jag kunde ha funderat lite mer noggrant på det här för något år sedan istället, innan jag skrev hela händelseförloppet fel?

Inga kommentarer: