söndag 18 mars 2012

Leka med bilder!

Har suttit en stund och lekt med Photoscape som jag just installerat. Äntligen ett bildredigeringsprogram som jag fattar! Det är enkelt, pedagogiskt och på svenska. Jag ska inte göra några avancerade saker, bara sånt som att ändra storlek, ställa in kontrast och färg så att bilden ser bra ut, beskära, lägga till någon ram...


Lite beskärning, lite storleksförändring, lite ram, lite justering och lite skojigt filter - lite roligare än att bara slänga upp originalbilden. Men okej. Jag ska nog inte leka loss för mycket varje gång...

Enda problemet är hur jag ska få bilden ungefär lika bred som texten. Jag trodde jag hade lyckats (genom att göra den lika många pixlar bred som jag tror löptexten är), men när jag publicerade stack den in i högerspalten. Som det ser ut nu visas inte bilden i originalstorlek utan mindre, men då blir den, som synes, mycket mindre. Får klura lite på detta.

Inga kommentarer: