måndag 1 oktober 2012

Mer tankar kring att söka jobb och skriva CV

Jag diskuterade detta kring att söka jobb och skriva CV med en kompis i helgen, en kompis som i sitt yrke emellanåt sitter "på andra sidan" och är den som hanterar inkommande ansökningsbrev. Vi pratade om dilemmat med att ange högskoleutbildning när man söker jobb som inte kräver det (berättar man om det ses man som överkvalificerad, utesluter man det får man en lucka på flera år i sitt CV).

Hon påpekade då att om hon får in en ansökan till ett jobb som receptionist eller liknande, och personen ifråga är utbildad arkeolog, så hade hon dels undrat varför personen söker en sådan typ av tjänst, och också förmodligen tänkt att "va, en arkeolog, hur kan någon som gillar att grotta ner sig i gamla saker passa som  receptionist?" (Jag kanske ska nämna att detta är en av mina äldsta kompisar, hon kan säga sådant här utan att jag tar illa upp, för jag vet att hon inte menar det som en förolämpning - hon vet ju också att jag inte alls bara gillar att "grotta ner" mig i gamla saker).

Kanske, sade hon, är det bättre att förklara redan i ansökningsbrevet varför du söker jobb som inte har med arkeologi att göra?

Så idag, när jag satt och började skriva ett av dagens ansökningsbrev, så slog det att jag kanske ska göra ett försök. Jag har varit så noga med att följa reglerna för hur man "ska" skriva ett ansökningsbrev, och det har ju uppenbarligen inte lett någonstans. Jag bestämde mig för att kan jag lika gärna testa att strunta i reglerna och vara personlig istället.

Så jag började ett ansökningsbrev som en sorts väldigt kort berättelse om hur jag resonerade nu när det var dags för mig att söka jobb efter föräldraledigheten och varför jag söker jobb som receptionist trots att jag är utbildad arkeolog. Förmodligen innehöll den lilla inledningen vartenda "fel" man kan göra (förutom stavfel och fel företagsnamn), men den var i alla fall personlig. Inte vet jag om det fungerar, men som det känns nu har jag knappast något att förlora på att prova.

2 kommentarer:

Avanai sa...

Håller tummarna för att det går bra! Att skriva personligt känns mycket vettigare än att följa en mall bara för att man "ska". Nu sticker ju ditt brev i alla fall ut från alla andra och du blir lättare ihågkommen.

Skriva cv sa...

Rätt väg att gå i så fall är som du säger att förklara varför du är intresserad av branschen även fast du har utbildning från en annan. Lyckas du förklara på ett bra sätt så kommer det inte ligga till last för dig. Lycka till!